Ahad, 8 November 2015

9 khasiat Kayu Manis untuk Kesihatan

 






1. ubat Sakit Perut 
Madu yang dicampur serbuk kayu manis dapat mengubati sakit perut. Selain itu juga boleh membersihkan perut, serta menyembuhkan bisul sampai akar-akarnya.
2. ubat Perut Kembung
Penelitian yang dilakukan di India dan Japan menyatakan bahwa madu yang diminum bersama kayu manis bisa membantu mengurangkan gas dalam perut.
3. ubat Rambut gugur
Jika Anda mempunyai masalah dengan keguguran rambut atau kebotakan, Anda bisa memakai campuran minyak zaitun panas, 1 sudu makan madu dan 1 sudu teh sebuk kayu manis sebelum mandi. sapukan di kepala dan biarkan selama kira-kira 15 minit kemudian baru dibasuh.
4. ubat Sakit Gigi
Buat campuran 1 sudu teh serbuk kayu manis dan 5 sudu teh madu. sapukan ramuan tersebut pada gigi yang sakit. Anda boleh amalkan setiap hari sampai gigi berhenti sakit.
5. ubat Jerawat
campurkan 3 sudu makan madu dan 1 sudu teh serbuk kayu manis pada wajah sebelum tidur. Basuh keesokan harinya dengan air suam.lakukan setiap hari selama 2 minggu, maka akan menyembuhkan jerawat sampai akar-akarnya.
6. Menghilangkan Bau Nafas
1 sudu teh madu dan 1 sudu serbuk kayu manis yang dicampur dalam air panas bisa membuat nafas Anda tetap segar sepanjang hari. Orang Amerika Selatan mengamalkan minum ramuan ini setiap pagi.
7. ubat Menurunkan Kolesterol
Kadar kolesterol darah juga boleh diturunkan dengan 2 sudu makan madu dan 3 sudu teh serbuk kayu manis yang dicampur dalam 16 ml air teh. Ramuan itu boleh mengurangkan kadar kolesterol dalam darah sampai 10% dalam 2 jam. Madu murni yang diminum hari-hari dapat meringankan gangguan kolesterol.
8. ubat Kancer
di Japan dan Australia menunjukkan bahwa kancer perut dan tulang  boleh disembuhkan dengan madu dan kayu manis. cukup minum 1 sudu makan madu dengan 1 sudu teh serbuk kayu manis selama sebulan amalkan 3 kali sehari.
9. ubat Sakit Jantung
campurkan madu dan serbuk kayu manis pada roti waktu sarapan setiap hari. Madu dan kayu manis dapat mengurangkan kolesterol, dan mengurangkan risiko serangan jantung. Orang yang sudah terkena serangan jantung bila mengamalkan madu dan kayu manis setiap hari boleh terhindar dari serangan jantung kedua. Mengamalkan madu dan kayu manis secara teratur boleh memperlancarkan pernafasan dan memperkuat dengupan jantung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan